Upphandling inför relining
Tuta och kör?
Det är bestämt att du och din familj ska åka på semester, men vet inte om ni ska lägga pengarna på Thailand med TUI, Cypern med Ving eller Rhodos med Apollo. Hur gör ni då? Drar lott? Väljer första bästa?
Nej, tänkte väl det. Ni jämför givetvis pris och läser på om varje resmål för att bilda er en uppfattning om vad ni får för pengarna.
Därefter fattar ni beslut om det som känns tryggast och passar er bäst.
Självklart gäller det även en relining av avloppsrören. Att bara ta första bästa som ringer på dörren, eller som hjälper er att spola rent rören, kan funka utmärkt som en glad Sista-minuten-resa. Å andra sidan kan det också bli väldigt dyrt och helt utan garantier om det vill sig illa.
En upphandling specifik för er fastighet
Vid en upphandling inför relining tar vi hjälp av resultatet i förundersökningen och skapar ett förfrågningsunderlag med så många parametrar som möjligt. Det innebär att anbudsgivaren (entreprenören) inte behöver ta lika mycket höjd för osäkra riskmoment som de annars måste göra då de inte vet de exakta förutsättningarna i fastigheten.
Genom att tvinga entreprenörer att svara på en mängd detaljerade tekniska frågor i upphandlingen så undviker vi risken för att entreprenörerna lägger ett alldeles för lågt bud av konkurrensskäl. Det här är vanligt förekommande på en het marknad och det lägre anbudet kompenseras i ett senare skede genom dyra och oväntade ÄTA-arbeten*. Genom att fråga detaljerat i upphandlingen, så håller vi nere entreprenadens totalpris.
Gör inte missen som bostadsrättsförening eller fastighetsägare att hoppa över den här viktiga biten. Ni hamnar i en utsatt situation där det inte finns tillräckligt med påtryckningsmedel att använda.
Den här typen av arbete kräver en hel del dokumentation, som t ex allmänna föreskrifter och teknisk rambeskrivning vilket är referensverk med texter som beskriver krav på material, utförande och färdigt resultat för arbeten i byggbranschen. Kraven är sådana som branschen uppfattar som god praxis, accepterad kvalitet, beprövad teknik och fackmässigt utförande.
Dessa texter är i sin tur samordnade med de Allmänna bestämmelserna AB, ABT och ABK som tillsammans med garantier blir gällande genom att åberopa detta i ett kontrakt mellan entreprenör och beställare samt konsult och beställare. Andra saker som ofta glöms bort i sammanhanget är vilket ansvar föreningen eller fastighetsägaren har som byggherre. Entreprenader ska idag anmälas till skatteverket, det finns krav på ID-06 och arbetsmiljösamordning samt brandskydd med mera.
När kompendiet (anbudsförfrågan) är färdigt skickas detta, tillsammans med aktuella ritningar och filmer, ut till den eller de entreprenörer som är med i upphandlingen. Entreprenörerna behöver därefter få fastigheten visad för att bilda sig en egen uppfattning om rörrenoveringen. De går sedan tillbaka till kontoret, räknar på jobbet och sammanställer sedan en offert som skickas in några veckor senare.
När anbuden inkommit sammanställs dessa. Vi visar på skillnader och får er att förstå precis vad det är entreprenören erbjuder och vad som ingår i deras anbud i jämförelse med vår anbudsförfrågan.
Vi kan göra en rekommendation på lämplig entreprenör men det är alltid beställaren, fastighetsägaren eller styrelsen i bostadsrättsföreningen som fattar det avgörande beslutet.
Om man redan har hittat en entreprenör som man vill ska utföra reliningarbetet, så bör man ÄNDÅ göra en upphandling, så att både ni som beställare och de som ska utföra reliningarbetet, entreprenören, vet vad som ska levereras, på vilket sätt och inom vilket tidsgräns. Att skriva ett bra kontrakt är också viktigt för att garantier ska bli gällande.
Verkar relining komplicerat?
Vi hjälper gärna till med er upphandling oavsett om ni gjort en förundersökning först eller hamnat i processen via en annan väg. Ni väljer själva om ni vill ha hjälp med hela upphandlingen eller om ni enbart vill ha lagom med rådgivning inför er reliningentreprenad.
Inget är för stort eller smått för oss. Dessutom är första mötet alltid gratis.
Arbetsområdet sträcker sig från Malmö i söder till Stockholm i norr, men ibland ännu längre bort. Vår hemmabas är Göteborg. Ni väljer själva om mötet sker på plats eller via video. Vi är självklart vaccinerade mot Covid-19 och anpassar oss efter gällande rekommendationer.
Kontakta oss direkt
Vad säger våra kunder?
Vi är väldigt stolta över att vi har så många nöjda kunder. Nedan kan du läsa vad några av dem tycker.

Tobias Granelli
Brf Alania 1

Jörn Poulsen
Fastighetsförvaltare

Kenneth Davidsson
HSB Brf Håljuteberget

Eskil Larsson
RÖVAS Lidingö

Eskil Larsson
Rudboda Övre VA samfällighet Lidingö

Eskil Larsson
RÖVAS Lidingö